fredag 22. mars 2024

Trening for å slanke seg? Ikke så svart-hvitt som du tror

Ok, la oss snakke litt om trening og slanking. Du har sikkert hørt det før: "Bare rør på deg litt mer og spis litt mindre, så ordner resten seg." 

Men, er det virkelig så enkelt? Etter å ha dykket ned i dette temaet, og blandet inn litt fra andres tanker med mine egne, har jeg landet på et par innsikter som kanskje ikke er så opplagte.

Energiinntak vs. energiforbruk - kjedelig, men viktig

Ja, jeg vet, det høres kanskje kjedelig ut, men det er essensielt å snakke om termodynamikkens lover her. Det er liksom grunnmuren i hele slankeprosessen. Men, her kommer det et par "men":

1. Kalorier brennt under trening? Jo da, trening forbrenner kalorier. Men, og dette er et stort men, hva skjer etterpå? Hvis du ender opp med å slappe av mer enn vanlig fordi treningen tok knekken på deg, ja da er vi tilbake til start. Kroppen din er smart og prøver å spare på kaloriene den nettopp brukte opp.

2. Trening og kaloriforbrenning: En annen ting er at trening ikke nødvendigvis brenner så mange kalorier som vi tror. En time med rask gange tar kanskje 400 kcal, som tilsvarer omtrent to brødskiver med godt pålegg. Og hvis du deretter parkerer deg på sofaen resten av dagen, ja da var ikke den turen så produktiv likevel.

Men vent litt, det er mer

Selv om jeg har vært litt kritisk til nå, er det et stort pluss med trening som ofte blir oversett: 

styrketrening. 

Når du trener styrke, bygger du muskler. Og disse musklene øker kroppens grunnforbrenning, noe som betyr at du forbrenner mer kalorier selv når du ikke gjør noen ting. Med styrketrening skaper du en større motor som bruker mer energi, selv når den går på tomgang. 

Så, hva er konklusjonen?

Trening alene vil ikke mirakuløst få deg til å slanke deg hvis du fortsetter med dårlige kostholdsvaner. Men det betyr ikke at trening ikke er viktig. Det handler om mer enn bare vektnedgang; det er din fysiske og psykiske helse det står om også.

For min egen del har jeg prøvd forskjellige metoder. Men vet du hva? Det som funker for meg, er en god gammeldags balanse. Ikke for mye av det ene eller det andre. 

Så, må du trene for å gå ned i vekt? Ikke nødvendigvis. Men det er så mange gode grunner til å holde kroppen i gang, så hvorfor ikke finne en form for bevegelse du faktisk liker? Det gjør hele forskjellen. Og husk, finn det som funker for DEG. Det er tross alt din kropp, din helse, og ditt liv.

Skrevet av Inge Meisal.
Korrektur utført av OpenAI.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Slik sparte jeg 1000 kalorier per dag – uten å bare spise salat og trene

I tidligere slankeforsøk hadde jeg satset på at jernvilje og motivasjon skulle få meg frem til målet. Dette fungerte i korte perioder, men a...