onsdag 6. mars 2024

Hvis jeg kunne snakke til mitt yngre selv, hva ville jeg sagt?

Forestillingen om å kunne reise tilbake i tid og gi råd til en yngre versjon av meg selv har alltid fascinert meg. Nå tenker jeg ikke på råd om økonomisk vinning, som hvilke aksjer burde ha handlet inn, men råd som ville satt meg inn på rett spor tidligere.

Hvis jeg fikk sjansen til å gjøre akkurat det, selv bare for et minutt, hva ville jeg fortelle meg selv? Hva er den ene tingen jeg ønsker at jeg hadde visst om å lykkes med livsstilsendringer og vektnedgang?

Jeg tror dette ville være noe jeg dro frem:

Tenk deg dette: Om 10 år vil du ankomme et punkt i livet ditt. Jeg snakker ikke om en geografisk lokasjon, men et stadium i din personlige reise. Dette stadiet vil inntreffe uavhengig av dine valg. Det sentrale spørsmålet er om dette punktet vil reflektere et liv som er levd tilfeldig eller med hensikt, i alle aspekter - det du gjør, dine samtaler, erfaringer, inntekt, karriere, sosiale liv, og helse.

Dette perspektivet skulle jeg ønske jeg kunne gi til mitt yngre selv, i håp om at det kunne inspirere til tidlig refleksjon og kanskje til og med foranledige endringer som ville ha ført meg enda lenger på min reise enn jeg har kommet nå.

Men, som det gamle kinesiske ordtaket går: "Den beste tiden å plante et tre var for 30 år siden. Den nest beste tiden er nå." 

Dette enkle, men kraftfulle, budskapet har drevet meg gjennom både rett og kronglete veier i livet. Det minnet meg på at selv når veien virker uklar, er det aldri for sent å starte på nytt eller korrigere kursen.

Mitt dype ønske om selvrealisering og måloppnåelse, å utforske hvem jeg ønsker å være, og å teste mine egne grenser, har vært drivkraften i mitt liv de senere år. Disse ønskene har ikke bare vært en kompassretning, men også en kilde til motstandskraft gjennom utfordrende tider.

En tankevekkende refleksjon som oppsummerer min lærdom er: "Det sanne helvete er når den personen du er møter den personen du kunne ha blitt." 

Dette perspektivet har vært en konstant påminnelse for meg om viktigheten av å strekke meg mot mitt fulle potensial og leve et liv uten å måtte sitte i gyngestolen og tenke på "Hva om...?"

Ved å dele denne refleksjonen, håper jeg å inspirere deg til å tenke fremover, handle med hensikt og ta de nødvendige skrittene for å forme fremtiden slik du ønsker den. Husk, det er aldri for sent å starte reisen mot et mer tilfredsstillende liv, uansett hvor du er på veien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...