torsdag 7. mars 2024

Hvorfor lykkes noen og andre ikke?

I vår digitale tidsalder, hvor informasjon er like tilgjengelig som luften vi puster, står vi overfor et paradoks. Tilgangen på kunnskap er ubegrenset, men likevel er det mange som ikke oppnår suksess i sine prosjekter eller ambisjoner. 

Hvorfor er det slik? Det kan umulig skyldes mangel på kunnskap? La oss dykke dypere inn i dette mysteriet.

1.Viljen til å lykkes vs. ønsket om suksess

Det er vesentlig å skille mellom tre typer individer i forhold til suksess:

Den som lykkes: Dette er personen som setter seg mål og aktivt jobber mot dem, uavhengig av hindringer.

Den som forsøker, men ikke lykkes: Denne personen prøver, men klarer ikke å nå målene sine, kanskje på grunn av eksterne faktorer eller indre barrierer.

Den som ikke engang prøver, men ønsker likevel å lykkes: Her har vi noen som drømmer om suksess, men som ikke tar de nødvendige stegene for å realisere disse drømmene eller mål.

2. Tilfreds med status quo

Det er også verdt å merke seg at noen mennesker ikke nødvendigvis streber etter noe spesielt. De har ingen spesifikke mål eller prosjekter de brenner for å realisere. Og det er helt greit, så lenge dette er et bevisst valg. Å være fornøyd med livet slik det er, kan også betraktes som en form for suksess.

3. Selvvalgt stagnasjon

På den annen side finnes det de som ønsker suksess, men som unnlater å gjøre en innsats for å oppnå den. De klager over sin situasjon og legger skylden på alt fra familie og økonomi til samfunnet og kosmiske krefter. 

Dette valget om ikke å handle, ikke å lese, lære, eller utvikle seg, er i seg selv en beslutning om å forbli på samme sted.

Bli en ekspert på meg selv

Som det sies, "En som kan lese, men velger å ikke gjøre det, har ingen fordeler fremfor en som ikke kan lese." 

Dette understreker at inaktivitet og mangel på vilje til selvutvikling effektivt sett plasserer en person i samme situasjon som en som ikke har evnen til å utvikle seg i det hele tatt.

Oppskriften min

Jeg bestemte meg for å bli en ekspert på mitt eget problem. Studere meg selv, kartlegge mine vaner og gå dypt inn i mitt indre, for å lære hvorfor jeg gjør som jeg gjør. 

Jeg jobber med å finne ut hva jeg vil, hvorfor jeg vil det og hvem jeg må bli, for å oppnå dette. Jeg begynte å lese bøker om endring, høre på podcaster og skrive ned refleksjoner og det jeg lærte. 

Sakte kom endringen. 

Nå er jeg en annen person enn jeg var. 

Jeg gikk grundig til verks. 

Jeg har lykkes med mange mål. 

Tidligere forsøk strandet i at jeg egentlig var mer i kategorien ønsketenkning. Jeg ville det ikke nok den gang.  

Konklusjon

Suksess er ikke bare et resultat av tilgjengelig informasjon eller muligheter; det er dypt forankret i en persons handlinger, valg, og vilje til å overvinne barrierer. 

Å erkjenne at hver handling, eller mangel på sådan, former vår bane mot eller bort fra suksess, er nøkkelen til å forstå hvorfor noen lykkes mens andre stagnerer. I dette landskapet av muligheter, er det vår personlige reise, vårt engasjement, og vår utholdenhet som til syvende og sist vil definere vår suksess.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...