søndag 3. mars 2024

Hvordan håndtere skuffelser og manglende fremgang?

Vektnedgang og livsstilsendring er ikke enkelt. 

Spesielt vanskelig kan det være når resultatene uteblir, tallene på badevekten rører seg ikke eller går feil vei. Eller vi har dårlig samvittighet over sviktende vilje og evne til å følge systemet vi har fulgt til nå.

Da er veien kort til å føle synd på seg selv og, som vi vet, når man er lei seg og ikke har andre måter å føle seg bra på, er trøstespising enkelt å ty til. Som igjen starter kanskje en negativ spiral.

Etter å ha gått på disse "smellene" lærte  jeg mer om psykologien bak dette. Det jeg gjorde, for å unngå for store konsekvenser av dette, var følgende: 

1. Ha et sterkt "hvorfor". Da mener jeg at du må ha overbevisende grunner til hvorfor du skal gjøre dette. Hvorfor er det viktig at du fortsetter? Hva er det du prøver å oppnå og hvorfor det? Ethvert hvordan trenger et sterkt hvorfor til å støtte opp om prosjektet. 

2. Anerkjen at det skjer, eller vil skje, at vekten går feil vei til tider. Og når det skjer, så er det ikke enden på alt og alle. Det er bare å fortsette. Det er normalt. 

Vektnedgang er ikke en rett linje mot målet. Det er trenden over tid, som er viktig. 

3. Forstå kroppen bedre og hvordan jeg reagerer, kan jeg forebygge reaksjonen når disse situasjonene oppstår. 

4. Sluttet å stole på hukommelsen min. Tanker som; hvorfor skjer dette alltid, eller, jeg er udugelig til dette, er ikke sant. Men det er lett å tenke dette. 

Jeg fører journal og noterer jevnlig status. Da ser jeg trenden over tid, på papiret. Hukommelsen er alt for dårlig til å huske og vurdere. Våre negative følelser er sterke krefter, som krever mye overbevising for å fordufte.

Husk: Du er ikke en maskin, men et menneske med alle sin feil, sårbarheter og utfordringer. Det å endre seg selv er kjempevanskelig, men verdt strevet. Ut av disse utfordringene kommer det en sterkere person, som er mer motstandsdyktig og sterkere mentalt. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...