tirsdag 12. mars 2024

Jeg skulle ikke gå på treningsstuido, i stedet gjorde jeg...

Da jeg startet mitt vektnedgangsprosjekt, tok jeg en beslutning som kanskje virker motstridende for mange: 

- Jeg skulle ikke melde meg inn på et treningsstudio. 

Hvorfor? Fordi jeg visste at å ta på seg for mye, for raskt, ofte kan være oppskriften på nederlag. Å endre livsstil og motstå fristelser jeg tidligere hadde gitt etter for, var utfordrende nok i seg selv. Samtidig skulle tvinge meg til treningsstudio...

I stedet valgte jeg en enkel, men effektiv aktivitet: Jeg begynte å gå turer. Når jeg sier gå turer, mener jeg det bokstavelig. Det var ingen rask gange eller power-walking; bare rene, enkle gåturer.

Som jeg har nevnt tidligere, er nøkkelen til varig endring å etablere vaner. For meg handlet det om å sette klare, oppnåelige mål for disse turene:

- Jeg skulle gå 3 km per tur.
- Jeg skulle gå disse turene 4 ganger i uken.

Et lite triks jeg brukte var å gå 1,5 kilometer bort fra hjemmet. Da ble det alltid 3 km, for jeg måtte jo gå hjem igjen. 

Jeg hadde et fast punkt som lå nettopp 1,5 kilometer unna, noe som gjorde det enkelt å måle distansen. Jeg tok også tiden på turene mine og prøvde å forbedre meg litt for hver gang, noe som tilførte et konkurranseelement og gjorde det mulig å spore fremgangen min.

For å gjøre turene enda mer tiltalende, lyttet jeg til interessante podkaster om personlig utvikling eller andre emner jeg likte. Dette gjorde at jeg faktisk begynte å se frem til gåturene mine, selv om været ikke alltid var på min side. På dager med snøstorm, når jeg allerede hadde fullført tre turer for uken og bare manglet én for å oppnå en full "streak", tvang jeg meg selv ut døren. Jeg skulle fullføre uansett.

I løpet av to år med disse 4 ukentlige turene på 3 km, begynte jeg gradvis å legge til variasjoner, som å gå i motbakker eller velge skogstier for litt variasjon. Dette ikke bare bidro til å holde aktiviteten interessant, men styrket også min disiplin og konsistens.

Det største jeg lærte av denne erfaringen var verdien av å være konsekvent over tid. Jeg hadde oppnådd noe betydelig, ikke gjennom drastiske endringer, men ved å holde fast ved en enkel, men kraftfull vane. Denne seieren over meg selv har vært enorm og har lært meg verdien av tålmodighet, disiplin, og de små skrittene som fører til stor suksess.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...