tirsdag 5. mars 2024

Hvorfor mål er viktig, men samtidig ikke 😕

Å sette mål er viktig for å vite hvor vi vil, men det er ikke alltid lett. Noen ganger når vi jobber mot et mål, lærer vi mer på veien enn verdien av selve målet. 

Tenk på et skirenn. Alle skiløperne har samme mål: de vil vinne. Men bare én gjør det. Likevel, selv de som ikke vinner, får mye ut av det. De blir sterkere, både fysisk og mentalt. Disse erfaringene er verdifulle, selv etter at skikarrieren er over.

Hadde ikke rett mål

Da jeg startet med mine mål, var de enkle, som å bli slank for å se bedre ut. Men etter hvert fant jeg dypere grunner som motiverte meg mer, som å være sunn for familien min og ha en aktiv alderdom. Eller få en sterkere og sunnere kropp, som gjør at barna mine ikke skjems av meg. Det er et mål som setter følelsene i sving. 

Ga opp når målet nærmet seg

Det høres ikke særlig logisk ut. Egentlig burde motivasjonen strømme på når målstreken er i sikte?
Men nei, det funker ikke helt slik dessverre. Det kan bli vanskeligere å nå målet jo nærmere målet du kommer. 

For eksempel, da jeg nesten hadde nådd mitt vektmål de første gangene jeg slanket bort titalls kilo, mistet jeg motivasjonen. Jeg hadde allerede oppnådd mye, og de siste kiloene føltes brått ikke så viktige. 

Til slutt tenkte jeg: Hvorfor skal jeg styre så mye, når jeg nesten er i mål. Så ga jeg opp og falt tilbake til gamle vaner.

Tips: 
- Skriv ned målene dine. Det hjelper deg å huske hvorfor du startet og holder deg på sporet.

Derfor er mål viktig

Mål er viktige for å gi oss en retning, men husk at veien til målet også er viktig. Det hjelper oss å vokse og lære, selv om vi ikke alltid når det ultimate målet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...