fredag 15. mars 2024

Gjør du maksimalt ut av tiden din?

Nå er jeg 45 år gammel. Det virker kanskje som et langt stykke frem til 75, men la oss tenke over dette et øyeblikk. Tretti år høres lenge ut. Men når vi virkelig bryter det ned, snakker vi om 30 somre og 30 julaftener. 

Om du kun møter noen en gang i året, betyr det at du har 30 sjanser igjen til å tilbringe tid med dem, forutsatt at dere begge lever like lenge.

Når vi bryter ned disse årene til hendelser, høres det brått ikke så lenge ut. 

Hvorfor snakke om noe så tilsynelatende dystert som døden eller hvor mange år vi potensielt har igjen? Jeg ser på det fra en annen vinkel. Dette handler ikke om en fatalistisk innstilling til livet, som om "vi kommer til å dø uansett, så hvorfor bry seg?" 

Tvert imot. Det handler om å verdsette og utnytte den tiden vi har til det fulle.

Tenk på tid som den mest verdifulle ressursen vi har. Forestill deg at hver dag, får du 86 400 kroner satt inn på kontoen din, med et krav om at du må bruke før neste dag. 

Neste dag starter du på nytt med samme beløp. I virkeligheten er dette antallet sekunder vi får hver dag. Hver morgen vi våkner, har vi 86 400 sekunder til disposisjon. Det er opp til oss å bruke disse sekundene klokt.

Men dette bør ikke være en unnskyldning for å unngå de vanskelige, ubehagelige valgene. Alt som virkelig er verdt å oppnå, ligger ofte utenfor komfortsonen vår. Jeg har bestemt meg for ikke å sløse bort min tid på selvmedlidenhet, fyllesyke, eller se hver eneste serie på Netflix.

Jeg ønsker å leve et liv som er fylt med helse, aktivitet, og mening. Jeg vil bygge sterke sosiale relasjoner og fylle mine dager med gledelige opplevelser. Jeg vil se tilbake og vite at jeg utnyttet hvert øyeblikk, at jeg virkelig gjorde det meste ut av livet mitt.

Så, hva med deg? Bruker du tiden din klokt? Lever du et liv som reflekterer det som virkelig betyr noe for deg? Husk, vi har alle en begrenset mengde tid her på jorden. La oss gjøre det meste ut av hver eneste sekund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...