lørdag 9. mars 2024

Hvorfor motivasjon ikke er nok til å gå ned i vekt

Å gå ned i vekt er mer enn bare å spise mindre og bevege seg mer; det krever en grunnleggende endring. 

Men endring er svært vanskelig. Du skal oppgi mange av dine vaner og etablere nye. Utfordringen er at du liker mange av vanene du har, selv om de ikke er tjener deg helsemessig. 

Du liker å drikke øl og potetgull foran Netflix. Du savner ikke å trene. Du liker å være stappmett. Du liker å spise fast food. osv. 

Elefanten og rytteren

For å illustrere dette, la oss bruke metaforen psykologen Joachim Haidt lagde om elefanten, rytteren, og veien. Elefanten representerer våre følelser – tung å bevege, men ustoppelig når den først setter i gang. Rytteren er logikk og rasjonell tenking, rytteren har oversikt og kan gjøre reasearch og planlegging. Men vil ikke elefanten (følelsene våre) gå den veien, så er det lite rytteren kan gjøre, enda hvor mye planlegging som gjøres. 

Dette bringer oss til kjernen av saken: For å oppnå varig endring, trenger vi en dyp og overbevisende grunn – vårt hvorfor. Dette er den brekkstangen som Arkimedes snakket om: lang nok brekkstang kan flytte verden.

Grav dypt

Men hvordan finner vi denne grunnen? Det starter med å grave dypt:

- Hvorfor vil jeg gå ned i vekt?
- Hvorfor er det viktig for meg?
- Hva skjer hvis jeg ikke gjør det?

De første svarene er kanskje ikke de mest overbevisende. Å gå ned i vekt fordi legen sier det, kan virke fornuftig, men det inspirerer sjelden til varig endring. 

Tenk på barn: Når de bestemmer seg for å gjøre noe selv, er engasjementet helt annerledes enn når de blir fortalt hva de skal gjøre.

En overbevisende grunn vekker følelsene og får de til å bevege oss i riktig retning. Det er noe som betyr mye for deg, enten det er et ønske om å oppnå noe eller å unngå en negativ konsekvens. Når du tenker på din grunn, bør den vekke sterke følelser og være noe du dypt sett ikke kan forestille deg å mislykkes med.

Her er et eksempel på hvordan du kan bore dypere for å finne din hvorfor:

Hvorfor gå ned i vekt?

Fordi fastlegen sa det.

Hvorfor sa fastlegen det?

Fordi jeg kunne få dårligere helse og en mindre aktiv alderdom.

Hvorfor er det et problem?

Fordi jeg vil bli (når den tid kommer) en aktiv bestefar og delta i mine barnebarns liv.

Hvorfor er det viktig?

Fordi jeg vil at de skal ha en bestefar i livet sitt.

Hvorfor er det viktig?

Fordi jeg hadde selv en bestefar i livet mitt og det betydde svært mye for meg.

Nå har du funnet en grunn som virkelig betyr noe for deg, har du funnet din kraftige hvorfor. Du tenker på din egen bestefar, opplevelsen du hadde, tryggheten, godheten, hjelp du fikk, et fang å sitte på, fisketuren osv. 

Hvis jeg skal leve lenge nok, og kunne være aktiv, må jeg endre meg. Nå! Elefanten (følelsene) har begynt å gå og Arkimedes har fått en lang brekkstang. 

Og du bør ikke stoppe ved én grunn. Gjenta øvelsen med forskjellige innfallsvinkler. Jo flere dype grunner du har, desto sterkere vil dine følelser drive deg mot målet ditt.

Husk, det å finne din hvorfor er ikke en engangsøvelse. Det er en prosess som kan kreve tid og refleksjon. Men når du først har funnet den, blir veien til varig vektnedgang og endring ikke bare klarere, men også mye mer oppnåelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...