tirsdag 2. april 2024

Praktiserte "burdisme" frem til jeg konverterte

I 20 år har min helse og kroppsfasong vært direkte påvirket av lave og dårlige standarder. Det var en tid jeg trodde på besteforeldrenes forsikringer om at jeg bare var kraftig bygd. Sannheten var en annen; det handlet om lave standarder på tvers av hele linjen:
  • Lave standarder for hva jeg spiste.
  • Lave standarder for hvor mye jeg spiste.
  • Lave standarder for min egen fysiske form.
  • Lave standarder for hva jeg inntok av drikke.
  • Lave standarder for hva jeg forventet av meg selv.
Disse lave standardene førte til overvekt, dårlig kondisjon, og et svekket selvbilde - en hel pakke med negative utfall, bortsett fra sykdom, noe jeg heldigvis slapp unna.

Burdisme

Mitt liv var preget av "burdisme" – en uendelig serie av "jeg burde" uten faktisk handling:
  • Jeg burde spise bedre.
  • Jeg burde kutte ned på alkoholen.
  • Jeg burde prioritere helsen min mer.
"Burde, burde, burde..." var mantraet mitt. 

Men så skjedde det noe. Jeg ble lei. Lei av å stadig si "jeg burde" og aldri faktisk gjøre noe med det. Jeg innså at hvis jeg ønsket en varig endring, måtte jeg heve mine standarder permanent. Det var ikke rom for midlertidige løsninger eller halvhjertede forsøk som ikke ledet noen vei.

Det å heve mine standarder handlet ikke bare om å sette høyere mål, men om å endre hele min livsfilosofi. Jeg måtte omfavne en ny måte å leve på, hvor mine valg reflekterte de høyere standardene jeg nå satte for meg selv. Dette betydde å:
  • Velge bedre mat 
  • Kontrollere porsjonsstørrelser 
  • Prioritere fysisk aktivitet 
  • Redusere eller eliminere drikke som ikke bidrar positivt til min helse.
  • Ta vare på min psykiske helse
Denne reisen fra "burdisme" til handling har ikke vært lett. Den har krevd konsistent innsats, tålmodighet og en villighet til å møte og overkomme motstand. 

Men belønningene har vært umåtelige. Ikke bare har min fysiske helse forbedret seg, men min mentale og emosjonelle velvære har også blomstret.

Heving av standarder er mer enn et valg; det er en forpliktelse til deg selv og din fremtid. 

Det handler om å leve livet fullt ut, ikke i skyggen av hva du "burde" gjort. For alle der ute som kjemper med sin egen versjon av "burdisme", vit dette: Endring er mulig. Det starter med et valg – et valg om å heve dine standarder og aldri se tilbake.

Skrevet av Inge Meisal.
Korrektur utført av OpenAI.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Slik sparte jeg 1000 kalorier per dag – uten å bare spise salat og trene

I tidligere slankeforsøk hadde jeg satset på at jernvilje og motivasjon skulle få meg frem til målet. Dette fungerte i korte perioder, men a...