mandag 26. februar 2024

Spise seg ned i vekt (trening er ikke viktig)

Stadig nye strategier og dietter kommer:

Når man skal og ikke skal spise
Hvor mye man skal spise
Ulike typer matgrupper skal unngås
Bare spise en ting
Ikke spise på visse tidspunkt
Det høykarbo og lavkarbo
Lite fett eller mye fett
Fasting, intermittent fasting
Telle kalorier, eller ikke

Ja, her er det mye. Men, alt fungerer og ingenting fungerer.

Jeg har prøvd mye (men ikke alt).

Vi kan kanskje være enige om en ting. 
Trening i er ikke nevnt her. Og det er med bakgrunn i at for slanking har ikke trening så mye for seg.

Måten å gå ned i vekt på, er å spise seg ned i vekt. 
Kaloriforbruket påvirkes lite av trening til å gjøre noe stor forskjell.

Ikke tro at jeg sier at du ikke bør trene! Det er feil. Trening og bevegelse er så bra for helse, både mentalt og fysisk, at det må prioriteres. 

Men for vektnedgang har det ikke så stor effekt. 

Jeg foreslår også at du må prøve ulike strategier og dietter.
Du må finne det som passer deg.

Men å gå på en streng diett som utelukker visse ting, og bare spise til visse tider, kan gjøre prosjektet ditt veldig vanskelig.

Når alt kommer til alt, tenker jeg alle disse diettene til slutt bruker en av følgende strategiene:

1. Reduserer tidsvindu når du spiser
2. Reduserer hvor mye du spiser totalt sett
3. Utelukker visse matgrupper

Det alle disse 3 stragiene gjør, er å redusere kaloriinntaket ditt. 

Jeg spiser mellom kl 07 og 19 (det betyr at jeg faster 12 timer i døgnet). Sover bedre når jeg ikke spiser tett opptil leggetiden.
Jeg spiser mye protein. Det metter mye og har relativt lite kalorier. Det er også viktig for å bevare muskelmasse. 
Jeg spiser stort sett det samme hver dag. Forenkler mye og jeg unngår å spise mer enn jeg burde. 
Jeg teller kalorier og har en ganske god peiling på hvordan ståa er med inntak vs forbruk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...