søndag 25. februar 2024

Hvor ofte kan/bør/skal man veie seg?

Det er det ulike meninger og strategier om. 

Vektnedgang er ikke en rett linje fra start til slutt. 
Kurven går opp og ned. 

Men målet er at trenden skal være nedadgående over tid. 
Altså at den høyeste vekten i februar er lavere enn høyeste vekt i januar, osv. 

Jeg kan selv oppleve å gå opp flere kilo på badevekten etter en dag med mer karbohydrater enn vanlig. 
Men dette går som regel bort igjen etter et par dager. 

Og det er nettopp dette som gjør at jeg valgte å veie meg hver dag: For å lære min egen kropp å kjenne og se mønster i hva som egentlig skjer.

Hadde jeg veid meg sjelden, og alltid etter en dag med utskeielser, ville jeg kunne bli rådvill, oppgitt, frustrert og tenkt: dette er ikke noe vits.

Men ved at jeg 
  • veide meg hver dag, og 
  • førte logg over hva jeg spiste,
ble jeg smartere og skjønte hva som foregikk når vekten visste flere kilo mer neste dag.

Den andre måten; å veie seg feks hver fredag morgen, kan også fungere. Da er du lengst unna sist helg hvor sjansen er størst for utskeielser og at vekten viser da et riktigere bilde av hva som har skjedd den siste uken.

Du må rett og slett finne ut hva som passer deg best. 
Du må være klar over at vekten varierer.

Men, når du vet om dette med store variasjoner i vekten relatert til væskenivå i kroppen, kan du forberede deg mentalt på hva som skjer etter utskeielser. Og kanskje da oppleve at du ikke blir like nedstemt av det du ser på displayet på vekten dagen etter all sjokoladen og pizza. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...