søndag 18. februar 2024

- Hvordan klarte du å gå ned 35 kg?

De siste årene har jeg blitt 35 kg lettere.  
Naturlig nok spør folk meg: Hva har du gjort for å oppnå dette? 

Den som spør, forventer gjerne svar som: 
  1. Medisinsk intervensjon: medisin eller operasjon
  2. Livsstilsendring: Spise mindre/bevege seg mer
  3. At jeg kom over kunnskap om en enkel måte å gå ned i vekt på. 

Slanking med medisin

Nei, jeg har ikke tatt slankeoperasjon. 

Nei, jeg har ikke brukt slankemedisin. 

Bare så det er klart: Jeg er ikke mot slankeoperasjon eller slankemedisin. 
Jeg ville bare ikke gå den veien selv. 

Slanking slik ingen vil

Oppsummert kjennes livsstilsendring slik: slutt med alt du liker og start med det du misliker:
  • Ut med øl, inn med vann
  • Ut med pizza, inn med salat
  • Ut med Netflix, inn med intervalltrening
Sier seg selv at å angripe fedmeproblemet slik, med en så drastisk omlegging av livet man egentlig liker, gjør slankeprosjektet kortlevd. 

Mangel på kunnskap om slanking

Overvekt skyldes ikke mangel på kunnskap, sånn egentlig. Det finnes et hav av kunnskap tilgjengelig. 

Hvert år utkommer slankebøker med nye oppskrifter, nye dietter eller nye måter å spise på. 

Hadde mangel på kunnskap vært problemet ville vi trengt bare en slankebok eller en diett, så ville fedmeepidemien vært løst en gang for alle. 

Så hva har jeg egentlig gjort? Det skal jeg komme inn på de neste innleggene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...