lørdag 24. februar 2024

Skal man ha en juksedag eller ikke?

Cheatday or no cheatday?

Skal jeg spise rent og bra i seks dager av uken, for så å slippe meg selv løs og gå "all in" som man sier i poker: Endelig er det tid for sjokolade, øl, potetgull, pizza og ingen dårlig samvittighet. 

Eller...

Ta noen utskeielser nå og da, men ikke planlegge det til en fast dag, slik at overspising er garantert? 
Det er kanskje dumt å ha det forhåndsprogrammert at på lørdag er alt lov. 

Jeg har praktisert litt ulike varianter selv. 

I starten av prosjektet praktiserte jeg å gå "all in" på lørdager. 
Etter kl 15 på lørdag og ut dagen var alt lov: 

Alkohol, oster, wienerbrød, sjokolade, ja, alt jeg ville gikk ned på høy kant.

To ting skjedde under denne fråtsingen:
  1. Jeg ble kvalm og uggen av å innta alt dette, både av mengden og av alt det usunne. Utpå lørdagskvelden, med stramt mageskinn, gledet jeg meg til å spise vanlig igjen neste dag. 
  2. Jeg hadde fått nok og kunne gå i seks dager uten problem før neste fråtsedag.
Etter hvert endret denne fråtsingen karakter og form. 

- Jeg sluttet å skeie ut til fast tidspunkt, og så det heller litt an. 
- Jeg begynte å stanse tidligere på kvelden, slik at ikke nattesøvnen skulle bli ødelagt. 

I dag har jeg et mer normalt forhold til disse utskeielsene. Jeg unner meg selv noe, men det må ikke være pizza eller hamburger, men heller en biff, med potet og saus, med en dessert og litt mørk sjokolade etterpå. 

Har jeg lyst på et wienerbrød, så tar jeg det. Men det er ikke slik lenger at jeg planlegger og handler inn en lang liste med ting, som jeg skal konsumere på denne "cheatday".

Jeg mener at det ikke finnes noe rett og gal strategi her. Du må prøve deg frem, teste hva som fungerer for deg, gjøre endringer og stå i kampen. 

En ting du må huske på med disse "cheatdays" er at du går opp mange kilo i vekt. 
Det alene kan ta fra en motet fullstendig, og tanker som; kan jeg aldri kose meg jeg da, kommer snikende og gjør frustrasjonen av vektoppgangen nok til at man dropper hele greiene. 

Vektoppgangen kommer av økt lagring av vann som resultat av feks karbohydrater og saltinntak.  Kroppsvekten kan endres fra dag til dag med flere kilo, som resultat av lagring av veske. 

Livsstilendring er vanskelig og frustrerende. Men etter hvert vil du oppleve mer positivt med livsstilendringen enn negativt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...