onsdag 21. februar 2024

Fra feit til fit: Slik startet jeg

I forrige innlegg gikk jeg inn på hva jeg ikke har gjort for å bli tynnere: 
Jeg har ikke brukt medisin eller fått utført kirurgiske inngrep for å gå ned i vekt. 
(Igjen; jeg har ikke noe i mot det, det er bare ikke noe jeg har gjort)

Så hva er hemmeligheten da?

Jo, når jeg innså at det å gå ned i vekt skyldes identiteten min. Den jeg er, eller var riktigere sagt. 
Mine daglige rutiner og vaner dro meg i feil retning. 

Jeg måtte utvikle meg som person faktisk. "Feit-Inge" med sin "feit-Inge"-mentalitet, kunne ikke drive en endringsprosess. Jeg måtte faktisk bli til en annen. Endre meg selv totalt. 

Og tro meg; det er ikke enkelt! Å endre seg selv er en monumental oppgave, en kamp uten like, verre enn å argumentere med en trassig 3-åring. 

Feil beslutninger

Og jeg må være ærlig med meg selv, de lovnader jeg gjorde til meg selv, som skulle føre til bedre helse, alltid måtte gi tapt for fristelser.

Jeg holdt ingen lovnader til meg selv. Og hva skjer når man ikke kan stole på det noen sier? Ja, da mister man jo troen på den personen. 

Når det er null troverdighet bak lovnader, så mister man troen på at det noen gang skal skje det man sier. Så jeg hadde liten tro på meg selv, for å si det mildt. 

Ikke mulig med slankekurer

Gå ned i vekt og være der, løses ikke med en slankekur, for så å fortsette med det livet "feit-Inge" levde, bare med en bedre helse/kropp. Det fungerer ikke slik. Det var jo det "feit-Inge" gjorde hver dag, som førte til at jeg ble slik. 

Så "feit-Inge" måtte bli til "fit-Inge". Jeg måtte jobbe med min personlige utvikling. 

Slik gjør du det (kort versjonen):
  • Være krystiallklar på: Hva vil jeg egentlig? (mål)
  • Hvorfor vil jeg det? (gode grunner)
  • Hva skjer hvis ikke jeg får til dette?
Deretter analyse, og endring, av mine vaner:

Hva er status nå? 135 kg, BMI på 40, dårlig form, anpusten av å knyte skolisser, feit gubbe, deprimert, sur etc.
Hvilke rutiner og vaner har ført meg hit? Spiser for mye, drikker for mye alkohol, mye stillesitting.
Hva vil jeg? Gå ned i 37 kg i vekt, få BMI under 30, bli sterkere, bli sett på som en frisk, sterk og sunn mann i sin beste alder. 
Hvilke rutiner og vaner vil føre meg dit? Legge til rette for at jeg ikke overspiser, starte å gå turer fire ganger pr uke, telle vaner, endre på middagsrutiner, ikke ha fristelser foran meg, legge meg tidligere slik at jeg ikke snacker, bare drikke øl på fredager og lørdager i starten, osv.

Dette er en røff og kort oversikt. 
Alt dette jobbet, og jobber med fortsatt, jeg mye med. Skriftlig. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...