torsdag 29. februar 2024

Hvordan overholde diett på reise?

En utfordring når man skal ned i vekt, som gjøres ved endring i matvaner, er reiser.

Hjemme er vi i en kontrollert atmosfære. Vi kan legge opp vaner, rutiner og styre klar av fristelser.

På reise, enten det er jobb eller andre sammenhenger, tar reisen oss ut av bingen og brått er det vanskelig å følge diett og kaloriregime vi har lagt opp til.

Droppe visse matgrupper

Følger du spesielle dietter, som krever at du skal styre klar av fett eller karbohydrater? Lykke til med å finne enkle og kjappe matbiter. 

Faste/intermittent fasting

Følger du faste-dietter? Da er det enklere, du kan tross alt spise det du vil stort sett, bare innenfor visse klokkeslett.

Kaloriunderskudd

Følger du en plan for kaloriunderskudd, altså at du skal holde deg innenfor en maksimalt inntak, er det også litt vanskelig med reise. Hvor mye kalorier inneholder egentlig maten man kjøper? Og hvordan få i seg en liten matbit på feks en flyplass, som ikke er en kaloribombe.

Og problem nummer to er jo at ved å bevege seg utenfor de kriterier man har satt seg, kan ramle utfor og gå "all in". En gang i blant er det ikke stort problem, men kanskje skjer det oftere og oftere. 

Hvordan lage seg et system for å håndtere vektnedgang, samtidig som man reiser en del?

Planlegging er stikkord. 
Har jeg mulighet til det, lager jeg meg bokser med mat, altså en god gammeldags matpakke. 

Min diettplan

Min diettplan er nesten kombinasjon av alle 3 måtene over.

Matgrupper: Jeg unngår ikke næringsgrupper. Men jeg har et mål om å få i meg nok protein, helst 2 gram protein per kg kroppsvekt. Det metter mye og motvirker muskelsvinn.

Fasting: Jeg faster fra kl 19 til 7 neste dag. Ikke veldig vanskelig og antageligvis ikke noe spesiell helseeffekt annet enn:

1. Jeg går ikke å snoker i skapene om kvelden
2. Jeg sover bedre med tom mage

Kaloriunderskudd: Jeg spiser slik at jeg går minst 500 kcal i underskudd hver dag. Da skal man, i følge teorien, gå ned en halv kilo per uke. (7 dager x 500 kcal = 3500 kcal. 1 kg fett er 7000 kcal).

Hvordan planlegge en reisedag?

Dagstur: Jeg steker opp kyllingfilet eller karbondadeig, med grønnsaker og kanskje litt ris eller potet. Lager bokser med rett mengde kalorier. Da vet jeg nøyaktig hva jeg får i meg. 

Overnattingstur: Skal jeg ut å fly og overnatte, er det litt trasig å ta med seg mat. 
Og man skal ha streng disiplin for å ikke forsyne seg litt for mye ved hotellfrokosten!
Men det jeg gjør er å forsøke etter beste evne å estimere kaloriinntaket like vell. 
Da blir det antageligvis ikke så ille som når jeg gir f*** totalt. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvordan spille livets rulett: En metafor for å leve med usikkerhet

Livet er fullt av valg, men vi kan aldri vite sikkert hva konsekvensene av dem vil bli. Vi kan gjøre alt "riktig" – spise sunt, tr...