fredag 5. april 2024

Håndtering av lunsjen: Mitt vanskeligste måltid i løpet av dagen

Frokost og middag er for det meste en hjemmesak for meg, noe som gjør det enklere å holde fast ved rutinene mine og ikke overskride det jeg har planlagt å spise. 

Lunsjen, derimot, den er en helt annen historie. Ofte inntas den utenfor hjemmet, enten på jobben, i en kantine, eller på en kafé. Og det er nettopp her, utfordringene begynner å melde seg.

Stående foran et bugnende buffetbord, en fristende meny eller en disk full av godsaker, spesielt når sulten gnager, kan det være vanskelig å ta gode valg. 

I begynnelsen hadde jeg ingen plan. Jeg trodde jernviljen alene skulle holde meg på rett kjøl, men ofte endte det med enkle, ikke så sunne valg som ferdigmat eller fastfood, rett og slett fordi jeg manglet en forhåndsbestemt plan.

Jeg har prøvd diverse dietter, som alle har sine egne "lunsj-utfordringer":

- Knekkebrød-kuren: Enkelt å gjennomføre, men å kun spise knekkebrød og tubeost er ikke bærekraftig i lengden.

- Atkins/lavkarbo: Ga denne et forsøk for å teste det ut. Følte meg raskt lei av alle restriksjonene og det tunge fokuset på fett. Og å finne lavkarbo-alternativer til lunsj ute, uten å falle for salat hver gang, var en utfordring.

- Intermittent fasting: Droppet frokosten og spiste ikke før kl. 12. Selv om jeg opplevde klarhet og effektivitet på jobb, ble lengselen etter mat og det å stadig sjekke klokken et problem. Risikoen for å overspise når jeg først kunne, ble også større.

Løsningen: Ha en plan

Å ha en plan har vist seg å være nøkkelen. Med en plan tar du beslutningene på forhånd, som er langt mer gjennomtenkt enn de du tar på sparket når du er sulten. Nå er mitt typiske lunsjvalg:

Alternativ 1:

- Tunfisk (140 gram, hermetisk)
- 200-300 gram gresk salat
- 1 skive (70 gram) rugbrød
- 50 gram grov sennep

Ca. 650 kcal og 55 gram protein

Alternativ 2:

- 200 gram roastbiff eller kylling
- 200-300 gram gresk salat
- 1 skive (70 gram) rugbrød
- 50 gram grov sennep

Ca. 650 kcal og 60 gram protein

Disse måltidene er ikke bare næringsrike, men de holder meg også mett og tilfreds til middag, uten at jeg føler behovet for å kompensere senere på dagen. 

Å navigere gjennom lunsjens utfordringer har lært meg viktigheten av forberedelse og det å ha en solid plan. Det gjør hele forskjellen.

Skrevet av Inge Meisal.
Korrektur utført av OpenAI.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Slik sparte jeg 1000 kalorier per dag – uten å bare spise salat og trene

I tidligere slankeforsøk hadde jeg satset på at jernvilje og motivasjon skulle få meg frem til målet. Dette fungerte i korte perioder, men a...