onsdag 10. april 2024

Mange lever så komfortable liv at de ...?

I mange år valgte jeg alltid den letteste veien, de enkleste løsningene. Disse små daglige valgene ledet til overvekt og alle de komplikasjonene som følger med. 

Mønsteret var: Stilt overfor valg, gikk jeg systematisk for det behagelige alternativet:
  • Netflix i stedet for en frisk gåtur.
  • En kald øl fremfor å skippe alkoholen.
  • Lange kvelder oppe i stedet for sunn søvn.
  • Timesvis med meningsløs scrolling i stedet for å tilegne meg en ny ferdighet.
  • Ukontrollert snacking istedenfor å holde meg til måltidene.
  • Sutring istedet for å ta ansvar.
Å stadig velge den letteste veien, de enkle utveiene, bygde opp problemer over tid. Litt og litt. Å ta den enkle utveien og lette valgene er komfortabelt. 

Men, det er som David Goggins sier, "Mange lever så komfortable liv at de risikerer aldri å finne ut hva de egentlig kan oppnå." 

Denne innsikten slo meg hardt. Jeg begynte å undre meg over mine egne grenser. Hva kunne jeg virkelig få til om jeg presset meg selv? Var jeg i ferd med å utnytte mitt fulle potensial?

Tanken på å være en gammel mann i godstolen, full av anger over tapte muligheter, skremte meg. Hva om jeg aldri tok sjansen når jeg hadde den?

Motivasjon og inspirasjon ble mine drivkrefter. Men som det ofte sies, "Motivasjon er som å dusje. Det varer ikke lenge." Du må aktivt søke og fornye din motivasjon og inspirasjon.

Ett tips for å vedlikeholde motivasjonen:

  1. Før en journal. Skriv ned målene dine og forklar hvorfor de er viktige for deg. Hver gang du blar gjennom journalen, redigerer eller legger til nytt, er det som en frisk "dusj" av motivasjon.
  2. Skriv ned ting du lærer. Trisk og tips.
  3. Skriv ned fremstegene du har, utfordringene din. Hvordan løste du det.
Mange anbefaler skriftlig journalføring, men jeg tviler på om det er mange som faktisk gjør det. Jeg har imidlertid gjort det i mange år, og for meg fungerer det utmerket.

Konklusjon

Å velge de vanskelige veiene, de utfordrende alternativene, har ikke bare vist meg hva jeg er kapabel til, men også gitt livet mitt en dypere mening og verdi. Ved å kontinuerlig fornye min motivasjon og presse meg selv ut av komfortsonen, har jeg begynt å leve et liv jeg kan se tilbake på - forhåpentligvis - uten mye anger.

Skrevet av Inge Meisal
Korrektur av Open AI

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Slik sparte jeg 1000 kalorier per dag – uten å bare spise salat og trene

I tidligere slankeforsøk hadde jeg satset på at jernvilje og motivasjon skulle få meg frem til målet. Dette fungerte i korte perioder, men a...